Leszek Jabłonowski

SCENARIUSZ LEKCJI

Powstawanie rzutów prostokątnych

Zasady rysowania w 3 rzutach prostokątnych

 

  1. Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 44
  2. Określenie klasy: V d
  3. Przedmiot nauczania: technika
  4. Czas trwania lekcji: 45 min.
  5. Temat: Powstawanie rzutów prostokątnych. Zasady rysowania w 3 rzutach prostokątnych.
  6. Cele nauczania:

A/ cele ogólne lekcji:

Zrozumienie zasad powstawania rzutów prostokątnych

Zrozumienie zasad rysowania trzech rzutów prostokątnych

B/ szczegółowe treści:

Obszary zastosowania rzutów prostokątnych jako środek przekazu informacji technicznej między projektantem a wykonawcą

Umiejętność wyobrażenia sobie przedmiotu na podstawie trzech rzutów prostokątnych

Znajomość terminologii stosowanej w rysunku technicznym

Umiejętność posługiwania się przyborami kreślarskimi

Zasady stosowania grubości linii w rys. tech.

Wykonanie prostego rysunku bryły w trzech rzutach prostokątnych

C/ cele operacyjne:

  1. Poziom wiadomości:

Uczeń wie: (pamięta)

Uczeń rozumie:

  1. Poziom umiejętności

Uczeń stosuje wiedzę w sytuacji typowej:

Postawy:

 

7. Metoda:

 

  1. Retrospektywne zasady:

Zasada indywidualizacji i zespołowości

Zasada trwałości wiedzy i umiejętności

Zasada przystępności

Zasada systematyczności

Zasada teorii i praktyki

Zasada świadomej aktywności

9. Forma:

10. Pomoce:

11. Wiadomości i umiejętności niezbędne do lekcji:

12. Przebieg lekcji:

Czynności organizacyjne - 5 min.

  1. wykorzystanie programu komputerowego
  2. wykorzystanie zdobytych wiadomości przy rysowaniu bryły z kartonu

Praca z komputerem

  1. wyjaśnienie jak należy obsługiwać program "Rzuty prostokątne"
  2. - uwagi o bezpieczeństwie podczas pracy z komputerem

  3. uczniowie na koniec pracy z komputerem wykonują testy zawarte w programie - oceny do dziennika za prawidłowe odpowiedzi (podać zasady oceniania)
  4. uruchomienie komputerów
  5. uruchomienie programu (uwagi i pomoc na bieżąco)
  6. wykonanie testów I i II - zapisanie odpowiedzi w zeszycie, oceny
  7. zamknięcie programu, wyłączenie komputerów (zwrócić uwagę na prawidłowe zamknięcie systemu operacyjnego), uporządkowanie stanowisk
  8. pytania uczniów

Rysowanie bryły z kartonu w zeszycie

  1. rozdanie brył
  2. przypomnienie i utrwalenie terminologii stosowanej przy rysowaniu rzutów prostokątnych
  3. wyjaśnienie "od czego" należy zacząć rysowanie - rzut główny - rzut z góry - rzut z boku
  4. wyjaśnić w jaki sposób należy patrzeć na bryłę aby narysować poszczególne rzuty
  5. wyjaśnić jakie rodzaje linii są stosowane w rysunku technicznym
  6. zwrócić uwagę na dokładność rysowania, rozmieszczenie na kartce, grubości linii, rodzaje linii
  7. zasady estetyki przy wykonywaniu rysunku

Podsumowanie zdobytych wiadomości i umiejętności.

Sprawdzenie wykonanych rysunków

Omówienie błędów popełnionych przy rysowaniu

Zapowiedź rysowania w rzutach prostokątnych bardziej skomplikowanych brył.

Zakończenie lekcji.

 

ZAŁĄCZNIKI

  1. Rzuty prostokątne.  Autor - Leszek Jabłonowski prezentacja w programie Microsoft Power Point spakowana (rzuty.rar 82kb).
  2. Bryły z kartonu.

 

 

 

 

Opracował

Leszek Jabłonowski

 

feather.gif (1872 bytes)2arrow2.gif (371 bytes)powrót